هشت آپلود
اگر به تاریخچه خودروها نگاه کنید متوجه تصاحب بازارهای جهانی به وسیله انواع سدان، هاچ بک‌ها و استیشن‌ها در گذشته می‌شوید. درحالیکه این روزها رای برگشته و کراس اوورها هستند که در همه کشورهای دنیا تک تازی می‌کنند. به همین دلیل اغلب خودروسازی‌های دنیا خط تولید ثابت و فعالی را به تولید این گونه خودروها اختصاص داده‌اند. یکی از این کشورهای پیشرفته فرانسه بوده که در این مطلب به نقد و بررسی پژو 2008 و سیتروئن C3 می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

معرفی دو خودرو
سیتروئن را برادر پژو 2008 می‌دانند. آخرین نسل از این خودرو در سال 2016 به بازار جهانی آمد که به واسطه سایپا وارد ایران شد. سیتروئن نمونه‌ای از تازه‌ترین و به روزترین خودروهای کراس اوور در ایران به حساب می‌آید که اتفاقا به محض ورود طرفداران زیادی پیدا کرد.
پژو 2008 فرانسوی نیز از سال 2013 در بین سایر خودروهای کراس اوور در جهان خودنمایی می‌کند. نسخه‌ای از این خودرو در ایران دیده می‌شود، نسخه فیس لیفت آن بوده که در سال 2016 با این تغییرات پا به بازار خوردو گذاشت و محصول مشترک ایکاپ و پژو است.

مقایسه طراحی دو خودرو
هشت آپلود
طراحی سیتروئن C3 خاص و منحصر به فرد است به نحوی که با دیدنش سریع آن را خواهید شناخت. مثل اینکه طراحان این خودرو با هدف حفظ ظاهر اروپایی‌اش آن را شکل و رنگ و لعاب داده‌اند. خطوط به کار رفته در نمای جلوی سیتروئن c3 با چراغ‌های باریکش چهره‌ای خشن و در عین حال مدرن به این خودرو داده است. استفاده از ترکیب دو رنگ روی بدنه و یک نوار مشکی در قسمت پایین درب‌ها ظاهری کاملا منحصر به فرد به آن داده که در کم‌تر خودرویی یافت می‌شود. کابین آن نیز با فضایی راحت و هارمونی رنگ مناسب، مواد با کیفیت به کار رفته در داشبورد و صندلی‌های راحت حس خوبی به مخاطب می‌دهد.
طراحی پژو 2008 با استایل اروپایی و خاص خود چیزی کم‌تر از سیتروئن ندارد. ظاهر مدرن و اسپرتش آن را به خودروی مورد علاقه جوانان تبدیل کرده. استفاده از خطوط زاویه‌دار با طراحی خاص در چراغ‌ها سبکی متفاوت از خود به جا گذاشته است. کابین این خودرو نیز ویژگی‌های ظاهرش را حفظ کرده و با برآمدگی‌هایی در قسمت‌های فرمان، صندلی‌ها و داشبورد در کنار ایجاد احساس راحتی جذابیت خاصی را از خود به جا گذاشته است.

مقایسه فنی دو خودرو
هشت آپلود
سیتروئن از یک پیشرانه 5/1 لیتری 4 سیلندر با 1598 سی سی حجم بهره برده که قابلیت تولید 163 اسب بخار قدرت را در 3 هزار دور در دقیقه و 243 نیوتن بر متر گشتاور را در 4 هزار دور در دقیقه دارد. گیربکس 6 سرعته ترونیک آن تجربه حداکثر سرعت 210 کیلومتر در ساعت را به ارمغان می‌آورد.
پژو 2008 نیز دارای موتوری با پیشرانه چهارسیلندر توربوشارژ با 1598 سی سی حجم بوده و قارد به تولید 163 اسب بخار قدرت در 6 هزار دور در دقیقه و 240 نیوتن متر گشتاور در 1400 دور در دقیقه بوده که جعبه دنده 6 سرعته آن قادر به ایجاد حداکثر سرعت 196 کیلومتر در ساعت است. شتابگیری این خودرو 2/8 ثانیه بوده که با واکنش پدال گاز عالی آن همراه است.

مقایسه تجهیزات و امکانات دو خودرو
به کار‌گیری سیستم های ترمز ضد قفلABS، پایداری HAC، EBA، ASR، ESP و EBD است. ایربگ‌های راننده و سرنشین، جانبی و پرده‌ای امنیت بالایی برای این خودرو ایجاد کرده است. کافیست در حین رانندگی با آن از دوربین عقب و سنسور پارک خودرو استفاده کنید تا به راحتی خودرو را پارک نمایید. با سیستم TPMS دیگر نگران باد لاستیک‌ها نباشید. این خودرو مجهز به سیستم هشدار خواب راننده نیز بوده که رانندگی با اطمینان را به شما خواهد داد. از دیگر تجهیزات این خودرو شامل موارد زیر هستند:
• دزدگیر ضد سرقت
• چراغ عقب هالوژن و 3 بعدی
• آینه‌های جانبی برقی
اما پژو 2008چطور؟ این خودرو نیز مجهز به انواع سیستم‌های ترمز و پایداری از جمله HAC، EBA، ESP وABS بوده که با 6 ایربگ به کار رفته در آن به ترتیب ایربگ راننده و سرنشین، پرده‌ای و جانبی خودرویی نسبتا ایمن و قدرتمند شناخته می‌شود. صفحه نمایش 7 اینچی و سیستم صوتی قدرتمند آن را نیز نباید دست کم گرفت. با استفاده از فرمان برقی، سنسور پارک عقب و دوربین دید عقب به راحتی می‌توان خودرو را پارک کرد. سنسور باران، سیستم TPMS و کروز کنترل نیز در زمان رانندگی به شما کمک می‌کند تا آسوده خاطر در جاده‌ها برانید. سنسور نور، آینه‌های جانبی و چراغ مخصوص روز نیز از دیگر تجهیزات روشنایی این خودرو محسوب می‌شوند.

جمع بندی
این دو کراس اوور در نوع خود پرطرفدار و پرفروش بوده‌اند به ویژه در بین مردم ایران. دو خودروی فرانسوی مطمئن با طراحی زیبا و متفاوت. چه از این بهتر؟! پژو 2008 توسط نمایندگی ایران خودرو و سیتروئن C3 از طریق شرکت سایپا عرضه می‌شود.



Leave a Comment:

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *